Fondet ble opprettet i 2012 til minne om Reidar Hauge. I tillegg til å være kantor i Kongsberg kirke var Hauge grunnleggeren av Glogerakademiet og initiativtaker til Glogerfestspillene. – Reidar Hauge har utvilsom etterlatt seg uutslettelige spor i Kongsberg generelt, men i Kongsberg kirke og Glogerfestspillene spesielt, sier styreleder Håvard Fossbakken og fortsetter. – Minnefondet skulle fremme utvikling av nye talenter og bidra positivt for byens kultur. Ambisjonene for fondet ble krevende å følge opp, men styret har sørget for at intensjonen til fondet ble fulgt opp på best måte. Styret og Reidar Hauges familie ble enige om å omgjøre fondet til en minnepris. Minneprisen skal kun deles ut en gang og til en mottaker som til fulle oppfyller fondets intensjon.
I Reidars ånd
– For Reidar var entusiasmen og gleden over musikken det aller viktigste, sa hans enke, Tove Magnussen, i sin tale. Entusiasmen og gleden skulle hentes fram fra første tone. Han hadde et sterkt ønske om å fylle kirken med sangglede og musikk. Og med sitt engasjement og samarbeid med mange gode krefter la han til rette for det på forskjellig vis. Reidar var initiativtaker til restaureringen av Glogerorgelet og i forbindelse med orgelets innvielse kom ideen om en egen Glogerfestival. Med et ferdig restaurert orgel var håpet at nye generasjoner ville følge etter som organister. Musikken og kunsten sto alltid i sentrum og Reidar ivret for at barn og unge skulle få del i denne verden. For 15 år siden innledet han et samarbeid som førte til en av de fineste og mest rørende konsertene under Glogerfestspillene, nemlig Ode til Gloger. Konserter der unge utøvere får utfolde seg gjennom musikk, teater og kunst. I Reidars ånd går derfor minneprisen til en 25-åring som sprer entusiasme og glede, og som er full av musikalitet, kreativitet, kraft og mot, idealisme, tradisjon og nyskaping. En 25-åring som setter kunsten i sentrum og som er inkluderende og vidtfavnende. Prisvinneren er i stadig vekst og skaper magiske øyeblikk. Samarbeider med mange og berører alle, fra de aller aller minste til de eldste. Musikk og kreativitet strømmer ut fra øvelsene i det store gule huset, fra prisvinneren som i år fyller 25 år. Jubilanten har som mål å gi alle barn og voksne som ønsker det et undervisningstilbud i de estetiske fagene, og ønsker å være et musisk kompetansesenter. Det er ingen overdrivelse å si at prisvinneren har oppnådd nettopp dette. Gjennom Heidi Hesselberg Løken og Irenes Bjørnes sin utrettelige og gode ledelse, gjennom dyktige og inspirerende lærerkrefter, og med eleven som det bærende element ble prisvinneren sentrum i kåringen av Norges beste kulturskolekommune i 2016. Vi vet at Reidar ville vært svært glad for den som minneprisen nå går til. Han ville ønsket å gi et bidrag til at det fortsatt skal strømme musikk og kreativitet ut av det gule huset i hjertet av byen. Den lokale kulturen var viktig for han, og var krydderet som gjorde livet verdt å leve, med stor L. Og etablering av en kulturskole, tenkte han, var et fundament i utviklingen av byens kultur. Vi håper at prisen kan være en oppmuntring og nok en anerkjennelse av det fantastiske arbeidet som gjøres. Og ganske sikkert, så ville Reidar sagt: «Dette er ein strålande ide!». Det er en stor glede å gi Reidar Hauges minnepris til Kongsberg Kulturskole, avslutter Tove.
Rørt og takknemlig
Rektor ved Kongsberg Kulturskole, Irene Bjørnes, var rørt og takknemlig over å kunne motta minneprisen på vegne av Kulturskolen. – Reidar var en ildsjel og en viktig kulturpersonlighet i Kongsberg. Han var blant de som sto på for å nettopp etablere en kulturskole for over 25 år siden. Han igangsatte prosjekter, satte avtrykk som preger kulturlivet i dag og som andre har gleden av å videreutvikle, avslutter Irene. Det var Reidar som vekket hennes interesse for sang og kor, da han var kordirigent i skolekoret på Flåtaløkka. Irene beskriver han som energisk og inspirerende dirigent, masse futt. Hun hadde også orgeltimer hos Reidar som 16-17 åring og dette var en medvirkende årsak til at hun hadde litt ekstra fokus på orgel og piano i sin musikkutdanning.
– Kulturskolen har hatt et langt og godt samarbeid med Glogerfestpillene, sier Irene Bjørnes, og fortsetter – Reidar besøkte oss etter Ode til Gloger når festspillene var over. På første lærermøte takket han lærerne med
Glogertorte. Det var stor stas.
Det var også Hauge som tok initiativet til orgelundervisning i kulturskolen (et samarbeid mellom kirken og kulturskolen) og Martine Bæver Larsen var en av de aller første elevene i dette samarbeidet. Hun har vært orgelelev av Reidar, fortsatte med utdanning fra Norges Musikkhøyskole, kom tilbake som organist i Kongsberg og er nå orgellærer i Kulturskolen. En av hennes elever, er Leo Wyller på 12. år. Tross in unge alder har han spilt orgel i en del år. – Det aller best med å spille orgel er å kunne spille hva man vil. At det ikke er noen fast begrensning på hva man kan spille, sier den unge organisten.
Irene Bjørnes ønsker, i Reidars ånd, at prissummen skal være en inspirasjon til arbeidet med orgel og det Reidar sto for. Hun lovet å holde oss oppdatert og at pengene skal anvendes godt.