Musikalsk dramatikk under lysekronene
Glogerfestspillene har tidligere hatt stor suksess med konsertforestillingene av Haydns «Skapelsen», «Il primo omicido» av Scarlatti, og, ikke minst, «Ernelinde – Princesse de Norvége» av Philidor. I det store Beethoven-året, når selve mesteren fyller 250 år er det igjen duket for musikalsk dramatikk under lysekronene. Med operaformen som inspirasjon skildrer Beethoven Jesu smerte og indre kaos i den siste tiden før korsfestelsen i «Christus am Ölberge». Oratoriet er mindre preget av religiøs andakt enn de dramatiske hendelsene i pasjonsfortellingen. Det er mye som tyder på at Beethoven tenkte dette som en opera – her blir det vakre arier og både jubel og drama i satser med fullt kor og orkester. «Christus am Ölberge» hadde sin urfremføring i Wien i 1803, og er siden blitt stående som et høydepunkt i kirkemusikken.
Det Norske Solistkor
Et av Europas ledende kammerkor, Det Norske Solistkor, er endelig tilbake under Glogerfestspillene. Korets unike klang og uttrykk berører lyttere verden over. De starter konserten med en stillferdig hyllest til Ludwig van Beethoven, og synger Gustav Mahlers vakre sang “Ich bin der Welt abhanden gekommen”. I tillegg til Det Norske Solistkor, medvirker også Det Norske Blåseensemble og Ensemble Allegria under avslutningkonserten.
Solister er Isa Katharina Gericke (sopran), Håkon Kornstad (tenor) og tyske Sebastian Noack (baryton). Gericke spiller Serafen (engelen som er Guds budbringer), Kornstad ikler seg rollen som Jesus og Noack tolker apostelen Peter.
Dirigent i Kongsberg kirke er ingen ringere enn Peter Szilvay. Han er en dirigent av internasjonalt kaliber som har vunnet flere Spellemannpriser og ledet blant annet St. Petersburg-filharmonien, Göteborgs Symfoniker og alle de større norske orkestrene.