Barokkfiolinisten Bjarte Eike utfordrer grenser i klassisk musikk, søker stadig nye prosjekter i grenseland av sjangere, og når et bredt publikum med sitt lekende og medrivende spill.
Som kunstnerisk leder og opphavsmann for Barokksolistene har han skapt nye og innovative konsepter som for eksempel «The Early Joke»; en musikalsk tidsreise med fokus på forhold mellom humor og musikk; «The image of Melancholy», som blander norsk folkemusikk med engelsk renessanse og eksperimentell musikk; og det høyt kritikerroste prosjektet «The Alehouse Sessions», som henter sin inspirasjon fra omstendigheter rundt den engelske pub-kulturen på 1600 tallet – Alehouse fortsetter sin seiersgang rundt om i verden for utsolgte hus.
Innspillingene av The Image of Melancholy (BIS records) mottok P2-prisen i Danmark for beste utenlandske innspilling, og ble nominert til Spellemannprisen i Norge (2014), og The Alehouse sessions (Rubicon Classics) mottok OPUS prisen i Tyskland, og ble nominert til
Spellemannsprisen i Norge (2018).
Som freelance fiolinist fortsetter Eike å utforske alternative måter å nærme seg klassisk musikk på. Selv om hans musikalske grunnlag er grundig forankret i såkalt historisk oppføringspraksis, liker han å inkludere andre kunstneriske aspekter i sine konserter som
visuell kunst, dans, historiefortelling, improvisasjon, skuespill osv.
Han samarbeider bredt – med mange av dagens fremste musikere, artister og skapende kunstnere innen mange sjangere. Større prosjekter inkluderer Händels «Alcina» for Operaen i Oslo (som dirigent), «Vespertine» av koreograf Liam Scarlett (som dirigent/komponist), en iscenesatt Händel´s «Messias» med Netia Jones for Festspillene i Bergen (som dirigent), Purcells «Dido og Aeneas» for Den Norske opera (som musikalsk ansvarlig/utøver på scenen), og «Barokk Bevegelse» for Nasjonalballetten (som dirigent/komponist/utøver).
Både «Barokk Bevegelse», og «Dido og Aeneas» ble nominert til Kritikerprisen i september 2019.
Ellers kan det nevnes et mangeårig samarbeid med komponist og pianist Jon Balke, som har resultert i en rekke sjangeroverskridende prosjekter (Siwan, Magnetic North, og den nye duoen EiBa) Eikes brede, samlende tilgang til musikk, samt hans brennende ønske om å skape spennende nye opplevelser for publikum, har ført til at han er blitt invitert som «Artist-in-Recidence» på forskjellige internasjonale festivaler innenfor feltene tidlig musikk, klassisk musikk, folkemusikk og jazz- og eksperimentell musikk (Senest som Festivalprofil ved
Musikkfestuka i Nordland august 2019).
Han opplever stadig økende interesse fra europeiske og amerikanske ensembler og orkestre, hvor han inviteres som orkesterleder og dirigent. De siste årene har han også blitt engasjert som komponist, og han leverte musikken til samtlige 37 Shakespeare-filmer for The Shakespeares Globe Theatre i London (2016), komponerte ny musikk for Nasjonalballetten (Barokk bevegelse 2019) og har i skrivende
stund nettopp levert musikken til en helt ny ballett for Balletten i Stuttgart (premiere i slutten av november 2019), og var musikalsk leder/komponist/skueslpiller (som bl.a «Pukk») på «En midtsommernattsdrøm på Tønneloftet» for Haugesund Teater med premiere
24.oktober 2019. Forestillingen fikk strålende anmeldelser fra en samlet norsk presse, og Eikes multitalent som musiker, komponist, musikalsk leder og skuespiller ble særlig fremhevet.
Eike har sin utdannelse fra Griegakademiet i Bergen og hos Richard Gwilt i London. Han har deltatt i et stort antall plateinnspillinger og har undervist barokk fiolin på Norges musikkhøgskole i Oslo, og ved Det Kongelige Musikkonservatorium i København.
«Bjarte Eike mixes period-performance with alehouse singalongs to exhilarating effect» The Guardian
«Bjarte Eike har dyrket frem et musikalsk uttrykk det swinger vanvittig av, med en nerve og virtuositet man sjelden hører» Tori Skrede, VG
«Bjarte Eike’s easy virtuosity is intoxicating!» Alexandra Coglan, Theartsdesk
Foto: Gorm Valentin