Tro og tvil oppsummert: Mozart og Brahms i mestermøte
2025 er Grete Pedersens siste år som kunstnerisk leder for Det Norske Solistkor. Hun har ledet koret siden 1990. En institusjon av en dirigent begir seg inn i sin siste sesong, og under hennes ledelse vil tre av Norges mest renommerte ensembler avslutte årets festspill med Mozarts monumentale Messe i c-moll.
Mozart var en troende katolikk, og det har vært spekulert i om messen ble skrevet som en takk for at hans kone Constanze ble frisk etter sykdom. Ved urfremføringen i 1783 sang hun et av solopartiene i verket som, i likhet med Mozarts Requiem, ikke ble ferdigstilt. Brahms var en tviler hele sitt liv. Hans livsanskuelse satt kjærligheten, livet og religionen i lyset fra tvilen. Likevel står hans musikk som en bauta i kirkerommene rundt om i verden.
Glogerfestspillene avsluttes med å sammenstille klangen fra disse to fremragende komponistene. Vi kunne ikke ha kronet et festspill om tro og tvil på en bedre måte!
Program:
JOHANNES BRAHMS (1833–1897)
Schicksalslied, Op. 54
WOLFGANG AMADEUS MOZART (1756–1791)
Messe i c-moll, K427/417a
Kyrie
Andante moderato: Kor og sopran
Gloria
Allegro vivace: Kor
Laudamus te, Allegro aperto: Sopran
Gratias agimus tibi, Adagio: Kor
Domine, Allegro moderato: Sopran I og II
Qui tollis, Largo: Dobbelt kor
Quoniam, Allegro: Sopran I og II, Tenor
Jesu Christe, Adagio – Cum Sancto Spiritu: Kor
Credo
Credo in unum Deum, Allegro maestoso: Kor
Et incarnatus est, Andante: Sopran I
Sanctus
Largo: Dobbelt kor
Benedictus
Allegro comodo: Kvartett og dobbelt kor
JOHANNES BRAHMS
Geistliches Lied, Op. 30
Utøvere: Det Norske Solistkor, KOR OG SOLISTER, Ensemble Allegria, Oslo Kammerakademi, Berit Norbakken, SOLIST, Grete Pedersen, DIRIGENT.
Billett: Ordinær fra 250,- til 520,- / student og barn 100,-