I 1784, da Ludwig van Beethoven var 14 år, ble Immanuel Kants storverk Beantwortung der Frage: Was ist Aufklärung? utgitt. I denne boken sier han: “Hvis noen spør om vi lever i en opplyst tid, vil svaret være, nei, vi lever i opplysningstiden”. Det er i denne tiden demokratiet igjen vokser frem, der friheten for det selvstendige mennesket ble sentralt og da ideen om den selvstendige kunstneren dukket opp. Slik som Ludwig van Beethoven, komponisten vi ofte omtaler som den første frilanseren. Helt presist var det nok ikke, all den tid Beethoven hentet sin finansielle støtte fra rikfolk som prins Karl Lichnowsky og erkebiskop Rudolf av Østerrike-Ungarn.
Men Beethoven var aldri ansatt ved et hoff, eller i en kirke. Han stod fritt som kunstner, og dyrket dermed frem ideen om kunstneren som en opphøyd del av samfunnet.
Konserten innledes med en samtale med festspillartister ledet av musikkritiker og skribent Hild Borchgrevink.
Konsertprogram:
FELIX MENDELSSOHN (1809–1847)
Preludum og Fuge i d-moll, op. 36
Bjørn Andor Drage
JOANNA BAILIE (1973–)
He just missed the train (urfremførelse)
asamisimasa
CLARA SCHUMANN (1819–1896)
Drei Romanzen, op. 22
1. Andante molto 2. Allegretto 3. Leidenschaftlich schnell
Ragnhild Hemsing og Tor Espen Aspaas
DIMITRI DMITRIJEVITSJ SJOSTAKOVITSJ (1906-1975)
To stykker for strykeoktett, opus 11
1. Preludium 2. Scherzo
Sonoro Strykekvartett og Oslo Strykekvartett
Pause (ca. 10 minutter)
ERICH KORNGOLD (1897–1957)
Strykekvartett nr 2 i Ess-dur, op. 26
1. Allegro 2. Intermezzo: Allegretto con moto 3. Larghetto – Lento 4. Finale: Tempo di valse
Oslo Strykekvartett